tirsdag 6. januar 2015

Forelesninger og video

Dette blogginnlegget er et arbeidskrav til modul 4 i MOOC-kurset «IKT i læring». Kommentarer mottas med takk.

Noe som opptar meg for tiden er hvordan forelesningen som undervisningsform kan gjøres bedre, og en måte å oppnå det på er å ta i bruk video. Målet med å bruke video på ulike måter er å øke motivasjonen for læring hos studenten, skape mer variasjon, og å tilby en tilleggsressurs som studenten kan benytte ved innlæringen av nytt fagstoff.  
Tradisjonell forelesning har sine fordeler ved at fagstoffet gjennomgås og sorteres, og det som er sentralt i hvert tema tydeliggjøres når studenten går i gang med innlæringen av stoffet. Min erfaring er at denne undervisningsformen passer noen studenter veldig bra, men den passer ikke i det hele tatt for andre. Mange studenter lytter til foreleseren, men noterer ikke og stiller heller ikke spørsmål i forelesningene, og utbyttet kan enkelte ganger være lite. Ved å kombinere forelesninger og video mener jeg flere studenter får bedre utbytte av lærerens undervisningsinnsats.
Video kan ha sin plass enten i forkant av forelesningen/timen, i forelesningen og etterpå, eller disse kombinert. Her er fire eksempler:

1)      En kort introduksjonsvideo som presenterer de viktigste poengene i temaet for timen lages av faglærer. Videoen legges ut på LMSen 2-3 dager i forkant med beskjed om at den må være sett før timen. Studentene kan bruke den tiden de vil på innlæringen, trykke på pause, se om igjen, og notere seg ting de synes er uklare. Timen kan i større grad benyttes til å oppklare teori, jobbe med problemstillinger tilknyttet temaet, oppgaveløsning, diskusjoner, praktisk utførelse osv (omvendt klasserom). Erfaringer ved å gjøre dette er at innlæringen av nytt stoff skjer tidligere, og at øving og diskusjoner gir en bearbeidelse av stoffet som gir flere knagger å henge fagstoffet på, og man kommer lenger i læring og forståelse av temaet. 
  
Hva hvis en student ikke har sett videoen før de kommer i timen? Han/hun vil fort føle seg litt utenfor. Her har jeg prøvd to ting: Starte timen med de som har sett videoen, og bedt de studentene som ikke har sett den om å se den der og da. Etterpå deltar de i oppgaveløsing og diskusjoner så langt de kommer. Den andre varianten er å ikke ta hensyn til de som ikke har sett videoen. Dette har oppdragende effekt, og som regel har de aller fleste sett videoen neste gang introduksjonsvideo benyttes.Introduksjonsvideoene vil være en tilgjengelig ressurs helt fram til eksamen, og kan brukes i repetisjon av stoffet.

2)      Bruke video som avbrekk i forelesningen, spesielt til å illustrere aktuelle fenomener eller vise animasjoner av prosesser. Her har jeg som faglærer funnet egnede videoer på nettet. Visualiseringen av fenomener er viktige for forståelsen, og det skaper variasjon. Dessuten lærer noen studenter bedre ved å se, ikke bare ved å lese eller høre. 

3)      Gjøre videoopptak av forelesningen som blir holdt i klasserommet. Dette forutsetter tilgjengelig videoopptaksutstyr som er lettvint å bruke, og en enkel måte å legge ut forelesningen i etterkant. Dette har jeg ingen erfaring med selv, men jeg vet at studentene liker dette godt. Forelesningene vil være tilgjengelige for studentene når de er i innlæringsfasen, og de kan se de sekvensene de synes er vanskelig om igjen. Og videoene kan benyttes ved repetisjon. Det diskuteres om studentene vil slutte å komme i forelesningsrommet dersom alle forelesninger legges ut på video. Studenter jeg har snakket med sier de likevel vil gå på forelesning fordi de ikke kan tenke seg å sitte hjemme med timevis med videoer for avspilling. Da vil de heller være i forelesning og møte andre, ha anledning til å stille spørsmål.

4)      Kortvideoer i etterkant av forelesningen om tema som oppleves vanskelig, eller tema som man rett og slett ikke rakk å presentere i forelesningen. Videoene legges ut på LMSen for lett tilgang. Erfaringsvis er også dette noe studentene liker godt.  

Oppsummert er min mening at kombinasjonen forelesning og video fungerer godt. Det krever litt annen forberedelse enn tradisjonell forelesning, men er lønnsomt i læringsregnskapet.


1 kommentar:

  1. Hei Eli! Jeg tror du har helt rett i at en kombinasjon av video og forelesninger kan være med på å øke læringsutbyttet hos studenter. Det er ikke så lenge siden jeg var student ved høgskole selv (Ferdig med master våren 2012), og da er jeg ikke i tvil om at jeg ville ha satt pris på en kombinasjon av forelesninger og video. Og du beskriver i tillegg flere måter å bruke dette på i forelesningssammenheng, noe som gir en god variasjon, og derav også motiverte studenter.

    Jeg tror som deg at de fleste studenter ville møtt på forelesning selv om de fikk se videoen, spesielt hvis videoen de fikk se i forkant var en introduksjon til det som skulle foregå der, feks oppgavejobbing. Hvis det var eksakt det samme som foregikk på videoen og i forelesningssalen, hadde nok jeg sluttet å komme etter hvert, da jeg er veldig glad i videoundervisning og det å kunne styre tiden min selv uten å være avhengig av noen andre.

    SvarSlett